*

Sari Sarkomaa Järki ja tunteet

Kyllösen ajatus kilometrikorvauksesta on kuolleena syntynyt

Ei voi olla niin, että kilometrikorvaus olisi enemmän, kun ajaa Kittilästä Helsinkiin ja vähemmän, kun ajaa Helsingistä Kittilään. Näin jotakuinkin kävisi, jos liikenneministeri Kyllösen (vas) ajatus toteutuisi. Kyllönen on julkisuudessa pohtinut, että parempien joukkoliikenneyhteyksien alueilla kilometrikorvaus voisi olla pienempi kuin esimerkiksi ministerin omilla kotikonnuilla Lapissa. Pohdinta on varmaankin enemmän sormiharjoitelma kuin loppuun punnittu ehdotus. Työtehtävistä aiheutuvien kilometrikulujen korvaus ei voi olla riippuvainen siitä missä päin Suomea asuu.

Kun työtehtävissä pitää käyttää autoa, on korvausten oltava tasa-arvoiset. Jo muutenkin korkeiden asumis- ja elämiskustannusten pääkaupunkiseudulla olisi ministeri Kyllösen ehdotus toteutuessaan erittäin epäoikeudenmukainen. Se, että esimerkiksi Helsingissä myyntinäytteiden kanssa autolla kulkeva myyntiedustaja saisi pienemmän korvauksen kuin esimerkiksi Kittilässä on mahdoton ajatus. Työnantajan tehtävä on ohjeistaa, milloin työtehtävissä tarvitaan henkilöautoa. Joukkoliikenne ei aina ole ajallisesti tai monen käytännön syyn ja työtehtävän luonteen takia vaihtoehto.

Täsmälleen oikeaan Kyllönen osui siinä, että joukkoliikenteen edistämiseksi on syytä kääriä hihat niin hänen itse kuin koko Kataisen hallituksenkin. Aivan ensisijaista on keskittyä joukkoliikenneyhteyksien kehittämiseen. Jos kilometrikorvauksien tasoa tahdotaan tarkastella, on niitä katsottava kokonaisuutena. Kokoomuksen johdolla aloitetun ekologisen verouudistuksen osana on loogista ja järkevää, että myös verotukia ja etuuksia arvioidaan. Tavoitteena on oltava, että ne kaikin tavoin kannustavat ilmaston ja ympäristön kannalta järkevämpään liikkumiseen ja etenkin joukkoliikenteen käyttöön.

Työmatkakorvauksien arviointitalkoissa on muistettava, että ihmisten elämäntilanteet, työtehtävät ja asuinalueet ovat erilaisia ja siksi tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja. Työmatkakorvauksien kohtuuton leikkaus tekisi monen työn kannattamattomaksi ja siksi suin päin sokeita leikkauksia on lyhytnäköistä edes esittää.

Hallitusohjelmassa on luvattu kehittää työsuhdematkalippua. Tässä työssä on syytä kiirehtiä ja muutoinkin aktiivisesti etsiä uusia tapoja kannustaa joukkoliikenteen käyttöön. Työsuhdematkalipun kehittäminen on erityisen tervetullutta meille Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle, jossa työmatkaliikennettä on saatava nykyistä paljon enemmän joukkoliikenteeseen ja etenkin raiteille. Pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa liikenne on suurimpia ympäristöongelmia päästöineen ja meluineen. Autojen seisominen ruuhkissa on haitallista niin ympäristölle kuin ihmisten terveydelle, puhumattakaan järjellisestä ajankäytöstä. Joukkoliikenteen edistämisen kannalta on fiksua tehdä työsuhdematkalipusta entistä houkuttelevampi työnantajille kannustaa työntekijöitä valitsemaan joukkoliikenne, ja entistä suurempi kannustin työntekijälle jättää oma auto kotiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (41 kommenttia)

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Niin, Sari Sarkomaa.

Kuinka järjestäisit tasa-arvoiset liikkumismahdollisuudet harvaan asutuilla selkosilla....

Kuinka järjestät niin, että kaikilta savuilta pääsee 15-minuutin välein palvelusten ääreen verovaroista subventoidulla bussikyydillä.

...Perustettaisiin vaikkapa Sallan Liikennelaitos Oy...

Olisi semmoisia linjoja, kuin Keskusta-Kallunki-Selkälä-Keskusta.
Keskusta-Revontuli-Keskusta.
Urho Kekkosen kansallispuisto-Keskusta-Urho Kekkosen kansallispuisto.

Siittähän tässä on kysymys- Soinin sloganin sanoin: Ei muuta kuin bussiyhteydet 15-minuutin välein.

Pohjan Akka

Kyllähän Kyllönen on oikeilla jäljillä kilometrikorvauksen koon suhteen.

Km-korvauksen suuruushan on laskettu sen mukaan kuin yksityinen ostaisi auton ainoastaan työajoja varten. Todellisuudessa hän ajaa sillä myös yksityisajoja. Tietysti tämäkin voidaan laskea monella tavalla, mutta tottahan se on, että kilometrikorvauksella voi hyvinkin tienata, verotta.

Ympäristötalkoot huomioon ottaen olisi viisasta muuttaa km-korvauksen perusteita niin, että korvattaisiin päästödirektiivien mukaisin kustannuksin, ei enempää.
Kilometrikorvaus siis voisi suosia vähäpäästöisiin autoihin siirtymistä voimakkaastikin, kun hankintakulu laskettaisiin vain korkeintaan 130 (tai jopa alle 120) gramman hiilidioksidipäästöisen auton hinnan mukaan.

Myös kaupunkirakenteen tiivistäminen saisi painoa.

30 senttiä kilometriltä olisi riittävä KORVAUS.

JPK Jäntti

Nämä Kyllösen päästöt alkavat olla vähän liian usein julkisuudessa. Lähinnä voi ihmetellä miten suuren vahingon hän vielä saa aikaan tempauksillaan.

Miten olisi ministerin vaihto? Tai saisiko hänelle poliittisen vahtijan?

Suomessa joukkoliikenne ei toimi millään paikkakunnalla kokonaisuudessaan niin hyvin, että mitään tällaista voisi edes ajatella. Ei edes Helsingissä. Toisekseen kyse on siis kulukorvauksesta - ei tulosta - ja verohallitus on itse laskenut kustannuksen, jossa tietysti oikeasti näkyy autoilun kalleus. Jos tyytyy ajamaan vanhalla autolla ja hoitaa huollot vaikkapa itse, niin tietysti pääsee halvemmalla. Mutta eihän tämä voi olla ongelma.

Jos jostain pitää aloittaa, niin lähes täysin kilpailukyvyttömän VR:n voisi saneerata jollain tavalla kannattavaksi ja järkeväksi vaihtoehdoksi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän VR on kannattava yksikkö. Ongelmana onkin se, että yhtiö saa tehdä mitä haluaa ja kukaan muu ei saa tehdä mitään (henkilöliikenteessä). Asetelma on aika erikoinen, koska yhtiö ei enää ylläpidä käytännöllisesti yksinoikeudella käyttämiään väyliä.

http://www.rautatiematkustajat.fi/Pj001.htm
http://www.rautatiematkustajat.fi/Tamperekanta.pdf
http://www.rautatiematkustajat.fi/Kanta_liikennepo...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

JPK Jäntti

Olen ehdottomasti rataliikenteen kehittämisen kannalla.

Edellä viittasiin kannattavuudella siihen, että juna ei ole autoilijalle kannattava vaihtoehto - juna on aika usein toivottoman kallis. Jopa lentäen pääsee normaalisti puoleen hintaan.

Eli jos päättää käyttää junaa, niin joutuu maksamaan ylimääräistä ja ottamaan vielä näin talvella tavanomaisen myöhästymisriskin kaupan päälle.

Ei ihme ettei kiinnosta.

Matti Mottonen

Hyvä Kalevi,

viitaten edellisen toimarin eroon; VR ei saa tehdä mitä haluaa vaan mitä taantuvien alueiden tukipolitiikka vaatii. Jos se vaatii makuuvaunutilausta, se tehdään.

Raideliikenteen kehittäminen, erityisesti pks, on 40 v ajastaan jäljessä.

Ja todellakin: junalippu Turkuun maksaa enemmän kuin halvimmat lentoliput. Tosin taksimatka lentokentälle tuplaa kustannuksen, kun joukkoliikenne kentälle ei toimi. Kittiläänkin kannattaa perheen ajaa autolla hiihtomatkalle.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kannattaisikin vilkaista sillä silmällä naapuriamme Ruotsia, jossa kilpailu on vapautettu.

http://banportalen.banverket.se/Banportalen/pages/...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kommentti Matti Mottoselle 11.11.2011 05:33

VR saa korvauksen tappiollisiksi väitetyistä junista niin
pääkaupunkiseudulla kuin muualla. Tukipolitiikkaa on siis ympäri Suomen.

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/1276579

Tuo Vehviläisen makuuvaunutilaus on oikeastaan ainoa näkyvä ”omistajaohjaus” VR:n suuntaan. Järjestön se siinä mielessä oli, ettei samassa yhteydessä mietitty, miten makuuvaunuja olisi käytettävä. Ei yhteiskunnallinen ohjaus rautateillä nimittäin tuntematonta ole länsimaissakaan. Esimerkiksi Britanniassa, jossa henkilöjunayhtiöt ovat yksityisiä, liikenne on lähes sataprosenttisesti yhteiskunnan määrittelemää ja puhtaasti omalla liikeriskillä toimivat yhteydet harvinainen poikkeus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_access_operator

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Tampereelta pääsee mainiosti bussilla Helsinkiin.

Nyt vaan kaikki myyntimiehet ja rakennusmiehet ja muut jotka tarvitsevat mukavaan muutakin kuin asiakirjasalkun bussiin. Tikkaat mukana ja kompurat, näytelaukut ja telineet... Taitaa siinä aikataulut alkaa pahasti heittää ja kyytiin ei mahdu...

Heikki Ojala

asiakkaat varmaan maksaisi mielellään matkoihin käytetyt tunnit vai omalla ajallako reissut pitäisi tehdä. Monessa ammatissa työnantaja edellyttää oman auton käyttöä kun asiakkaat ja työmaat on pitkin kyliä.

Käyttäjän saarinenj kuva
Juhani Saarinen

Mitähän ministeri Kyllönen on ajatellut kun moisen lausahduksen on ääneen sanonut,kyllähän kilometrikovaukset on nimenomaan kustannusten korvauksia joita syntyy jos omalla autolla hoitelee työnantajan ajoja tai työtehtäviä.
Ei ole oikein eikä oikeudenmukaista että aletaan katsomaan julkista liikennettä missä se toimii ja missä ei, ja sen mukaan määritellään kilometrin hinta.
Ei kilometri korvauksilla tienata vaan kuten mainitsin ne ovat kustannusten korvauksia, ja hyvä jos ne enää riittää kustannuksiin näin kalliin polttoaineen aikakautena, näyttää siltä että liikkumisen kustannukset nousee jotka on kotitekoisia hallituksen taholta, jossa ihmisten eriarvoisuutta ollaan lisäämässä.

Harri Rautiainen

"Mitähän ministeri Kyllönen on ajatellut kun moisen lausahduksen on ääneen ...."

Vihervasemmiston missio on rajoittaa kansalaisten elämää ja pakkosyöttää omaa näennäisesti jaloa arvomaailmaansa.
Lähihistoria osoittaa tämän johtavan hallitsemattomiin byrokraattisiin ratkaisuihin, jotka taloudellisesti tuhoavat alkuperäisen tarkoituksensa.

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Kyllönen on aika pihalla siitä, mitä nämä keikat oikein ovat, mutta sehän on tyypillistä vasemmistoliitolle.

Tehtävästä riippuen, pitää ottaa mukaan esimerkiksi kaasuhitsauspullot, sirkkeli tai muuta sellaista, jota on joko kiellettyä kuljettaa bississa, tai sitten niin isoja ja hankalia ettei bussikuski suostu ottamaan kyytiin. Suurin osa näitä töitä tekevät ovat joka tapauksessa muita kuin kynänkäyttäjiä ja pakun takakontissa kulkee isompikin työväline.

Toinen ongelma on tietenkin pääkaupunkiseudulla se, että esimerkiksi Tampereen keikalle mennessä vaikkapa Espoosta tai Vantaalta ja aikaisin aamulla, jolloin yleensä lähdetään keikalle, kestää julkisilla Helsingin rautatieasemalle meno melkein 2 tuntia paikasta riippuen! Asiakas varmaan korvaa tuon jotain 4 tuntia kestävän matka-ajan suuntaan, ja taivaalta sataa mummoja.

Erik Nilsson

Kun minä ravasin työasioissa Helsingissä, käytin junaa/bussia aina kun mahdollista. Tämän tein vain oman mukavuuteni vuoksi, siinä oli tietysti myös pieni bonus säästäväisyyden takia.

Tietenkin, jos minulla oli mukana tavaraa jota ei käsissään voinut kuljettaa, minun oli pakko lusia auton ratissa pari tuntia suuntaansa. Vihasin niitä reissuja.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Miten on Erik.

Oliko bonus se, että laskutit kuitenkin kilometrit?

Erik Nilsson

Ei, laskutin juna- ja bussiliput. En ole rahanhimoinen kuten veljeni.
Hassua, että sinulle tuli tällainen huijaus heti mieleen, minä jouduin miettimään kommenttisi sisältöä jonkin aikaa, ennenkuin tajusin, mitä yritit sannoa.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

No, Erik.

Kaikkea pitää kysyä näin epäilyttävissä paikoissa, kuin US:n sivuilla.

Tuo kilometrikorvaushuijaus on yrityselämässä verohuijauksen yleisin ilmiö.

Sehän on verotonta,- ja kokoomukselle juuri tuosta syystä mieleen, mutta voi kauheus, kuinka suuria summia valtio menettää.

Käyttäjän Syvari kuva
Juho Syväniemi

Minusta ministeri on vähän kujalla. Satelliittipaikannusperustaista maksua ja nyt tällaista systeemiä kasvattavaa monimutkaista höttöä. Miten olis jonkun mainitsema tasahinta koko maan pumpuille? Vanhanaikaista mutta ajaa saman asian.

Ja niin, ne kilometrivähennykset verotuksesta - ne voidaan poistaa välittömästi budjettivajeen paikkaamiseksi.

t: 50km työpäivässä

Jouni Haimi

Palataan asiaan sitten kun suomeen on luotu toimiva joukkoliikenne sitä ennen jatketaan vanhallamallilla.

Aleksi Laine

Jonkinlainen ongelma on se, että kilometrikorvaus on sama, ajaa sitten maantietä tai kaupunkiajoa. Ihan totta! Jos ajaa maatiellä, km-korvaus on pitkälti palkanlisä, veroton sellainen. Jos ajaa kaupungissa tai vaikka jakaa postia autosta, kilometrikorvaus ei riitä.

Luulisi, että km-korvauksen idea olisi jotenkin korvata autosta johtuvat kustannukset. Mutta ei kai sitten.

seppo kirnu

Eihän näita avustajan typettämiä tekstinpätkiä näistä mukakirjoittajista KUKAAN koskaan milloinkaan & ikinä kommentoi, joten sormet teiltä vaan kuluu ja häntäluu painuu.

J. Gagarin

Monet työnantajat edellyttävät oman auton omistamista ja käyttöä kilometrikorvausta vastaan. Kyllönen toisaalta myös "hyökkää" autoetua vastaan, joten on vaikea ymmärtää mitä hän oikeastaan kannattaa.

Kilometrikorvaukset on mitoitettu nykyisellään aika tarkkaan sen mukaan kuinka paljon kustannuksia auton omistajalle tosiasiassa tulee ajetuista kilometreistä. Hänellähän on auton pääomakustannukset, liikennevakuutus, autovakuutus, käyttömaksu, määräaikaishuollot, ylimääräiset öljynvaihdot, erilaiset korjaukset, renkaiden kuluminen ja vaihdot, pesut, parkkimmaksut j.n.e. ... ai niin, vielä ne bensakulutkin pisteenä ii:n päälle.

Tyypillinen esimerkki työmatkasta Tampereelle on sellainen, missä liikemies hakee lentokentältä ulkomaisen edustajan ja ajaa hänen kanssaan Tampereelle, jossa he yhdessä käyvät about viisitoista asiakaskäyntiä ympäri Pirkanmaata kolmessa päivässä. Sitten edustaja ajetaan takaisin lentoasemalle ja liikemies ajaa kotiinsa. Voisiko Kyllönen selittää kuinka tämä hoidettaisiin samassa ajassa julkisilla kulkuvälineillä?

Taitaa olla rouvalle työelämän todellisuus vierasta tai sitten hän kuvittelee, että työmatkat Tampereelle tarkoittavat Helsingin konttorista Tampereen konttorille matkustamista ja istumista siellä näyttöpäätteen ääressä.

Eiköhän olisi aika panna vaihtoon koko ministeri!

seppo kirnu

"Tyypillinen esimerkki työmatkasta Tampereelle on sellainen, missä liikemies hakee lentokentältä ulkomaisen edustajan ja ajaa hänen kanssaan ahtereihin, jossa he yhdessä käyvät about viisitoista kertaa maksullisissa = naamionimi asiakaskäynti, ympäri Pirkanmaata kolmessa päivässä ryyppäämisen lisäksi."

Onpa varsin tyypillinen esimerkki työmatkasta.
Olisiko mitään vähemmän pukuherraista esimerkkiä?

Mutta sitä ehdotustasi kannatetaan.

J. Gagarin

Kyllönen ei näköjään ole ainut, jolle työelämän todellisuus on vierasta.

seppo kirnu

Olen yrittäjä jossain eitampereella ja ajelen töihin ihan eiedustusautolla ja aika usein tulee mietittyä että minkä helvetin vuoksi kun kaikki kyhny menee siihen autoon, kun ei huvita siellä hallissa öitään nukkua.

Usko tai ole uskomatta. itse kuitenkin sinne taas huomenna körötän, pukumonni.

Käyttäjän AnttiMikkola kuva
Antti Mikkola

Vasemmisto vihaa autoilua. Ei tähän muuta voi sanoa, se on ilmeisesti sisäärakennettu ominaisuus. Siitä viis, että Tuulilasin mukaan Kyllönen itse on ajellut 80K vuodessa.

Tässä lyövät nyt kättä autovihaajat ja Helsinki-vihaajat, joita molempia on paljon.

J. Gagarin

Lisäksi on huomioitava, että ne ylemmät toimihenkilöt, jotka pääsääntöisesti moisia kilometrikorvauksia veloittavat, eivät pääsääntöisesti saa minkäänlaisia ylityökorvauksia siitä, että he matkalla ollessaan joutuvat tekemään ympärivuorokautisia työpäiviä. Ja kotimaan päivärahat kyllä tosiasiassakin kuluvat matkan aiheuttamiin kustannuksiin.

Juhani Kahela

Ministeri itse voisi testata ideaansa ja tehdä kaikki matkansa vuoden ajan julkisilla kulkuvälineillä. Ja tietenkin liikenneministerinä pakottaa samaan kaikki kolleegansa. Kokeilua voisi laajentaa saman tien kansanedustajiin. Kävely ja julkinen liikenne ainoastaan sallituksi. Täyskielto oman auton käyttön.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Älä nyt tuollaisia vaadi... Tai miksei taksiahan ne nytkin käyttää paitsi jokunen virheä...

Heikki Linnapuomi

Mikäli työmatkakorvaukset ym.tuet poistuisivat kokonaan vähenisi valtion menot ja alv-veroa voitaisiin laskea vastaavasti saman verran.Kaikki yhteiskunnalta saatava tuki sisältää jo lähtökohtaisesti väärinkäyttö- ja petosmahdollisuuden. Sitä harrastetaan urakalla ja ollaa kauhian hämmästyneitä kun asiaa ryhdytään tutkimaan ja puimaan.Esim.kiinteistövälitysbisnes pystyisi siirtämään matkakulunsa asiakkaan/yrityksen väliseksi tapahtumaksi.Miksi se on itsestään selvyytenä kollektivisesti kustannettava? Asuuko meissäkin pieni kreikkalainen?

Harri Rautiainen

Nyt en ymmärrä sinua, Heikki.
Työnantajan suorittama työhön liittyvien matkojen korvaus on nimenomaan kulukorvaus. Miksi sitä pitäisi verottaa tulona, koska siitä ei jää tuloa työntekijälle?

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

Mielestäni työnantaja saisi maksaa niin paljon kilometrikorvausta kuin ikinä haluaa. Ei kuitenkaan penniäkään verottomana. En ymmärrä miksi autoon käytettävä palkka tulee verottomana.

Firma saisi halutessaan ostaa bensat, maksaa auton huollon ja vakuutukset. Kuittia vastaan. Jos autoa käytetään vapaa-ajalla se on veronalaista tuloa työntekijälle. Autoetu laskettaisiin vakuutuksille ja muille kuluille vaikkapa samalla tavoin kuin nykyään auton hinta autoedussa.

Verottajan laskuri ei hyväksy alle 3400,01€ summaa laskuriinsa, mutta kyllä autokuluihin saa sen verran uppoamaan halutessaan (siis ilman itse auton hintaakin). Laskuri antaisi verotusarvoksi 3400,01€ "autolle" 120€/kk (1440€/vuosi)jos ajaa 200km/kk ja 160e jos ajaa 2000. Tämäkin on jo iso etu, mikäli normaalisti maksaisi vakuutuksen itse.

http://prosentti.vero.fi/Vero.Autoetulaskuri/Eritt...

J. Gagarin

Et ole ymmärtänyt asiaa lainkaan. Ei autoon käytettävä palkka tule verottonana, vaan se on kulukorvaus, joka liittyy työnantajan määräämään ajoon. Jos sinun työnantajasi määrää sinut matkustamaan Ouluun, niin et suinkaan itse maksa lentolippuakaan palkastasi.

Tuo toisessa kappaleessa esittämäsi käytäntö vastaa lähinnä voimassa olevaa auton käyttöetua.

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

Tuo kulukorvaus sisältää bensat, vakuutukset, huollot ja auton hankinnan. Viimeksi mainittu on mielestäni auton hankintaan tarkoitettua palkkaa.

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

Jos työnanatajani määrää minut matkustamaan Ouluun, ei lentokone jää työmatkan jälkeen omistukseeni.

J. Gagarin

Eipä se lentokone alun alkaenkaan ole ollut omistuksessasi. Lentolipun hinta kattaa kyllä lentokonen hankinnasta osuuden sille, joka koneen omistaa ja lipun myy.

Pekka Kylliäinen

Niile, jotka autoa todella työssään tarvitsevat tulee turvata oikeudenmukainen kilometrikorvaus.
Siitä varmasti kaikki olemme yhtä mieltä, että täällä pääkaupunkiseudulla ei kukaan tarvitse omaa autoa paitsi omaa mukavuudenhaluaan. Lisääntyvälle liikenteelle ei mikään väylien rakentaminen riitä. Liikenne on saatava pääosin kiskoille. Junien ja metron tulisi hoitaa runkoliikenne. Pikaraitiotien tulisi hoitaa kehäteiden suuntaienn liikenne ja raitiotie tulisi rakentaa joka kaupunginosaan pääkaupunkiseudulla. Tämän rakentaminen on kallista ja tarvitsemme sen rahoittamiseen ankarat ruuhkamaksut pääkaupunkiseudulle.
Ehdottomasti autoedun verotusarvo tulisi nostaa niin korkealle, että se palkanmaksumuotona käytännössä loppuu. Tästäkään ei voi olla mitään epäselvyyttä.

J. Gagarin

"Ehdottomasti autoedun verotusarvo tulisi nostaa niin korkealle, että se palkanmaksumuotona käytännössä loppuu. Tästäkään ei voi olla mitään epäselvyyttä."

Ai, kyllä se minulle on hyvin epäselvää. Miksi niin pitäisi menetellä? Silloinhan ainakin pitäisi huolehtia niistä kilometrikorvauksista.Autoetu on riidaton tapa huolehtia työnteon edellyttämästä auton käytön kustannuksista. Lisäksi sitä kautta Suomenkin autokanta pysyy edes hiukan lähempänä tasossaan muita Länsi-Euroopan maita.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Eilen jouduin panemaan rahaa mittariin eduskunnan edessä koko päivän. Varastoni sijaitsee siellä, kilometrikorvauksilla ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä. Periaatteessa ruuhkamaksuja ei voi toteuttaa, asia tulee liian kalliiksi ja myös tietosuoja pettää, vaimon lisäksi. EI ole vaimoa, enää.

Käyttäjän Merlin kuva
Markus Lintinen

Mielestäni pääkaupunkiseudulla ei tarvitsisi km korvauksia, jos työhön liittyvät matkat voisi hoitaa julkisia käyttäen. Nykyisellään varsinkin Helsingin sisällä julkisilla pääsee varsin nopeasti paikasta toiseen. Keskustaan suuntautuvat matkoja jopa nopeammin kuin yksityisautolla. Jos julkisten käytön lisäämisellä voitaisiin vähentää ruuhkia ja pakokaasuja. Myöskin palvelutason esimerkiksi muutamilla bussia liikennöivillä yrityksillä olisi suotavaa nostaa mm. Westendin-
linja.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut