Mahtuuko kaupunkipolitiikka punavihreään hallitusohjelmaan?
Hallituksen muodostaja Antti Rinteen valinta tarkastella hallitusohjelman painopisteitä Ilmiöpohjaisesti on hyvä idea. Aikamme suuret kysymykset ratkaistaan ministeriöiden hallinnonalojen rajapinnoilla. On ihmetyksen aihe, että kaupungistumiselle ei ole varattu omaa neuvottelupöytää. SDP oli kiitettävän ponteva kaupunkipolitiikan puolestapuhuja oppositiossa. Nyt on lupausten lunastamisen paikka.
Vetoan hallitusneuvottelijoihin, jotta kaupungistuminen saisi kaikkiin suomalaisin vahvasti vaikuttavana globaalina megailmiönä sijaa Säätytalossa. Nyt kaupunkipolitiikka on vaarassa jäädä sivuraiteille, vaikka sen pitäisi olla yksi painopiste.
Pääministeri Sipilän hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikka tuotti hyviä tuloksia, mutta edellinen hallitus ei hyödyntänyt riittävästi kaupunkipolitiikkaa. Tulevan hallituksen on välttämätöntä sopia toimista kaupunkipolitiikan täysimääräiseksi hyödyntämiseksi.
Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle ei onnistu ilman vahvaa metropoli- ja kaupunkipolitiikkaa. Kaupungistuminen on valjastettava kasvun ja hyvinvoinnin lähteeksi. Asukastiheyden kasvu lisää tutkitusti tuottavuutta ja innovaatiot sekä luovuus keskittyvät suuriin yliopistokaupunkeihin. Helsinki ja pääkaupunkiseutu ovat koko maan talouden veturi. Siksi metropolialueen menestyksen vauhdittaminen on jokaisen suomalaisen etu.
Talouden kasvu on vaarassa sakata osaavan työvoiman puutteeseen. Siksi osaamiseen ja sen uudistamiseen pitää erityisesti panostaa siellä, missä on työvoiman tarvetta.
Valtiovallan ja kaupunkien on yhdessä vahvistettava toimia, joilla jarrutetaan kaupunkien kustannusten kasvua. Työntekoa rankaisevan verotuksen purkamista on jatkettava. Tämä on olennaista korkeiden elinkustannusten kanssa kamppailevien työntekijöiden ja eläkeläisen ostovoiman turvaamiseksi.
Asumisen lähes sietämätön kalleus on myös mittava talouskasvun pullonkaula. Hallitusneuvotteluissa näyttää olevan mittavasti lobbareita, kuulla on syytä myös kaupunkeja. Hallitusneuvotteluissa olisi oleellista sopia esimerkiksi MAL-sopimusten pidentämisestä. Sopimuksilla on tuettava entistä paremmin kasvun vastaanottamista ja sen vaatimia investointeja.
Sari Sarkomaa
helsinkiläisten kansanedustaja
No kyllähän Antti Rinne on vielä hyvinkin äsken varsin ansiokkaasti ajanut ”kaupunkipolitiikkaa”:
”Kuukausi sitten uutisoitiin, että Pisararadasta tehdään uusi selvitys, jonka tavoitteena on “päivittää” hankkeen jo tehdyt suunnitelmat “vastaamaan nykytarpeita”. Kriitikot tulkitsivat tämän tarkoittavan sitä, että aiemmissa selvityksissä pahasti reputtanutta hanketta yritetään vielä veivata jollain silmänkääntötempulla kelvollisemman näköiseksi.
Tähänastisten selvitysten valossa Pisara olisi yhteiskuntataloudellisesti melkoisen katastrofaalinen investointi, jonka paikallistenkin hyötyjen merkittävyydestä voi olla kauniisti sanoen montaa mieltä. Jos Pisara todella rakennetaan valtion rahoilla, voidaankin huoletta puhua kaikkien aikojen aluepoliittisesta siltarumpupuhalluksesta.”
https://www.hameensanomat.fi/kolumnit/analyysi-pis…
X
Ilmoita asiaton viesti
Hieno juttu, rakentava ehdotus. Kokoomus on ollut hallituksessa aika monta hallituskautta, ei kuitenkaan ole niinä vuosina hyödyntänyt kaupunkipolitiikkaa?
Se mikä politiikassa tai oikeastaan poliitikoissa on ärsyttävää on tämä ihmeellinen toistensa tölviminen, niiden ohjelma on aivan sieltä ja kokoomus on siihen Orpon johdolla syyllistynyt.Ja ikuinen mantra jostain onnistuneesta politiikasta, 144000 työpaikasta hallituksen toimenpiteiden ansiosta on miltei huvittavaa kuunneltavaa. Kiky, joopa joo…
Politiikka on edelleen yhteisten asioiden hoitamista, mutta tuntuu välillä siltä että se on poliitikkojen omien asioiden hoitamista.
Ilmoita asiaton viesti
Kaupunki politiikan kukkaset edellisiltä hallituskausilta.
Raideliikenne: Kaatuuko Helsinki – Tallina hanke,mikäli aletaan toimimaan EU liikennestrategian mukaisesti viidellä liikennemuodolla. Jääkö tunnin radat jäihin jos tehdäänkin uudet kestävän kehityksen liikenne tutkimukset joissa kaikki liikennemuodot ja mahdollisuudet ovat mukana. .
Miten toimitaan hiilen polton siirtämisissä biopolttoaineisiin . Tarvitseeko rannikkokaupunkeihin tuoda biopoltto aineita ulkomailta . Voidaanko asia ratkaista em liikenneinfra rakentamismuutoksilla niin että tarvittava poltto aine saadaankin kotimaasta. = VTT:n mukaan maantieliikennettä voidaan realistisesti siirtää vesiliikenteeseen. Se tarvitsee vain muuta kuin raideliikenne infra panostuksia. Tosin murto osa mittakaavassa( http://www.sisävesi.fi )
Miten käy Vuosaaren tavaraliikenteen jos Satamien takamaa alueet radikaalisti pienenevät edellä mainituista valinnoista johtuen.
Mitä jos keski ja Pohjois Suomen tavaraliikennettä siirtyykin pohjoisen kautta kulkevaksi -Helsinki vaihtoehdon sijaan. Mitä jos jäämeren rata onkin Pohjoisen uusi reitti maailmalle Ei ainoastaan aasiaan vaan erityisesti länteen ..Amerikkaan, koska se on lyhempi kuin Helsingin reitti.
Mitä kokonaisuudessaan voi merkitä Helsingin jatkuvalle kasvutavoitteelle se että raideliikenne utopioista luovutaan.
Toivottavasti näistä keskustellaan muutoinkin kuin eduskunnan vuonna 2012 aloittamien ja nyt kovasti niitä jalostaneiden Vapaavuoren – Lylyn tavoitteiden pohjalta, jotka edellämainitut perustelut kaikki perustuvat tähän asti tehtyjen tarkoitushakuisiin selvityksiin.
Oikeuskanslerin sanoin (okv 4/50/2011-15.4.2014 ) liikennemäärärahat ja vuoden 2012 tehdyn EU liikennestrategian vastaisen kotimaisen version liikenne strategiapäätöksistä :
” Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan seurauksena liikennepoliittisen selonteon hankelistan tällaisesta ministeriön näkemyksen mukaan epäasianmukaisesta valmistelusta on ollut, että hallitus on tehnyt vaalikauden liikennettä koskevat politiikkapäätöksensä keväällä 2012 epäselvien tietojen perusteella ”
Ja seuraava hallitus valitettavasti niitä jatkoi koko vaalikauden ajan.
Mitä tapahtuu nyt on taas uusi mutta todella mielenkiintoinen tapahtumaketju :
http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
Ilmoita asiaton viesti
Sari Sarkomaa saa olla huoleti, sillä eihän Suomessa ole vuosikymmeniin harjoitettu muuta kuin kaupunkipolitiikkaa. Maakunnat – siis kehäkolmosen ulkopuolinen Suomi – taas on jätetty täysin tuuliajolle, sen raaemmin, mitä kauempana Helsingistä.
Jos Maakuntien Tappajapuolue kokoomus ei pääse hallitukseen, maakuntien Suomellekin voi tulla hyvät ajat. Toisin kuin kokoomuksessa ajatellaan, se olisi myös pääkaupunkiseuidun etu.
Ilmoita asiaton viesti