Sari Sarkomaa Järki ja tunteet

Enkeli taivaan soikoon!

Joka vuosi ennen joulu- ja kevätjuhlia nousee keskustelu siitä, saako kouluissa ja päiväkodeissa vaalia juhlaperinteitä. Kyllä saa!

 

Kirjoittaessani otsikolla suvivirsi soikoon en tiennyt, miten tärkeän asian selkeyttämiseen kirjoitukseni johti! Kirjoitin muutama vuosi blogissani, että päiväkotien ja koulujen kevätjuhlassa on sopiva laulaa suvivirsi. Kirjoitukseni suututti Helsingin yliopiston vapaa-ajattelijayhdistyksen Prometheuksen puheenjohtajan, joka lähetti asiasta kirjeen oikeusasiamiehelle. Asiasta antamassa lausunnossaan apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen linjasi Suvivirren olevan uskonnollinen. Useat tulkitsivat, että Puumalaisen linjauksen tarkoittavan Suvivirren laulamisen kieltoa. Tilanne oli muodostumassa kestämättömäksi päiväkotien ja koulujen kannalta, joissa silloin valmistauduttiin kevätjuhliin. Tilanne vaati selkiyttämistä ja minun laillani moni toivoi perustuslakivaliokunnalta asiaan kantaa. Asian merkittävyyden kannalta oli välttämätöntä, että asiaan saatiin täysi selkeys ennen kuin mikään taho edes harkitsi ohjeiden tai käytäntöjen muuttamista.

 

Syntyi kansanliike suvivirren puolesta ja lopputulema oli se, että perustuslakivaliokunta antoi suvivirrelle, ja muillekin uskonnollisia viittauksia sisältäville lauluille hyväksyntänsä koulujen ja päiväkotien juhlissa. Eduskunnan perustuslakivaliokunta tähdensikin, että kevät- ja joulujuhlatraditiot ovat osa suomalaista kulttuuria. Virren johdosta ei juhlaa voida pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavana tilaisuutena.

 

Tietenkin koulut ja päiväkodit itse päättävät juhlista, mutta ei ole mitään syytä siihen, että perinteitä pitäisi muuttaa. Päinvastoin globaalissa ja aina monikulttuurisemmassa maailmassa omien juurien ja perinteiden vaaliminen on vahvuus. Oman kulttuurin ja uskonnon tunteminen sekä ymmärtäminen auttaa muiden kulttuurien ja uskontojen ymmärtämisessä. Kun kunnioitamme ja vaalimme omaa kulttuuriamme, voimme odottaa sille myös muiden kunnioitusta.

 

Opetushallituksen sivuilla on ohjeet perusopetuksen uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisestä ja ne on päivitetty viimeksi tämän vuoden alussa. Ohjeistus on selkeä: Juhlatraditiot ovat osa suomalaista kulttuuria. Juhlaan mahdollisesti sisältyvän yksittäisen virren laulamisen johdosta juhlaa ei voida uskonnollisen suvaitsevaisuuden nimissä pitää uskonnonharjoittamiseksi katsottavana tilaisuutena. Olen todella tyytyväinen, että kirjoitin kirjoitukseni Suvivirsi soikoon!

 

Iloa joulun odotukseen toivottaen

Sari Sarkomaa

helsinkiläinen kansanedustaja

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (55 kommenttia)

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Virren johdosta ei juhlaa voida pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavana tilaisuutena.»

Voitaisiinko tätä soveltaa vappuunkin ja todeta, että työväenlaulun laulamisen johdosta ei juhlaa voida pitää poliittisena tilaisuutena?

Kouluissa voitaisiin vappuisin järjestää myös "vappukuvaelma", jossa olisi punalippuja ja marssimista.

Kävisikö?

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Tänään uutisissa haastateltava sanoi; koulut päättää mikä on korrektia koulun juhlissa.
Korrektia alkuperäisväestöä kohtaan on, että joulua vietetään vanhoin uskonnollisin perintein. Laittoihan profeetta Jeesus kristillisen kirkon alulle ja joulu on hänen syntymänsä juhla.
Ristikansa lienee vielä toistaiseksi maassamme valtaväestöä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Ei Jeesus mitään kirkkoa laittanut alulle.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Vastaus kommenttiin #3 Jeesus tunnetun tarinan mukaan kuoli ja nousi haudastaan. Voimme ajatella kirkon muodostuneen vähitellen sen jälkeen, kun Raamattu oli laadittu ja Jeesuksen oppeja alkoi olla aluksi varmaan suullisena perinteenä ihmisten kuuluvilla. Kirkko on alkanut muodostua sen tilalle, mitä vielä Rooman aikana oli - pyhimysten temppelien tilalle. Pyhiä ihmisiä, niin sanottuja vanhurskaita, oli useita ja kaikki "vaativat" itselleen ja vallalleen kunnioitusta. Kirkon muodostuminen on selkeyttänyt länsimaailman henkistä elämää ja sen kunnioitusta paljon sittemmin. Kirkko on tietenkin ihmisten muodostama laitos ja sekin sietänee myös arvostelua, mutta ennen kaikkea se on ihmisille pyhäkkö, jossa voi hiljentyä kuulemaan omaa sisäistä ääntään ja kokea Jumalan ja kaikkien pyhien läsnäoloa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #22

Kristillinen kirkko(-t) on rakentamalla rakennettu. Asialla olivat roomalaiset joiden johto huomasi entisten ihmistenkurissapitomenetelmien inflatoituneen. He rakensivat n.s. katolisen eli yleisen kirkon, sille pyhät kirjoitukset, riitit ja dogmit. Raamatun kokoaminen ja kolmiyhteiden kokoaminen olivat erityisen hankalia. Mutta ajanlaskumme ensimmäisen vuorituhannen puolivälin tienoilla alkoi olla jo kasassa käyttökelpoinen proto.

Rakennusaineita otettiin niin juutalaisilta messiasta palvovilta lahkoilta kuin ikuista aurinkoakin (Sol invictus) palvovilta. M.m. jälkimmäisiltä otettiin Saturnalia-juhla uuden uskonnon keskeisimmän heeroksen syntymäpäiväksi (vaikka narratiivissa on paimenet kedolla, tuohon aikaan paimenet eivät paimentaneet lampaitaan talvisaikaan). Lahjojen antaminen Jouluna tulee myös tuolta Saturnaliasta, siihen kuuluvasta Sigillaria-päivästä ja sen tuolloin materialistisesti halvoista mutta ajatuksella annetuista lahjoista. Toki myös hauskanpito oli tärkeää syöpöttelyineen, väärän kuninkaan päivineen ja jopa orjille sallittuine uhkapeleineen.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Tuon mukaan jos arvioi ( https://keskustelu.suomi24.fi/t/12056582/jeesuksen... ), niin Jeesus oli Domokraatti ja Uskonnot diktatuureja.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Minä hyppään urkujen ääreen ja soitan Joulun aikaan sata kertaa "Enkeli taivaan", se on niin upea aina lapsuudesta lähtien ensin kanteleella, sitten muilla soittimilla. Mutta sitten myös kirkossa laulaen. Annetaan perinteen kukkia.

Käyttäjän Miihu kuva
Mikko Haapala

"Virren johdosta ei juhlaa voida pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavana tilaisuutena."

Ei virren laulaminen tosiaan ole uskonnon harjoittamista, mutta jos sitä veisataan seisten, erityisesti luojaa ylistäen, se jo alkaa olla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Suvivirressä ylistetään luonnon luojaa ja sitä voivat sen mukaan laulaa yhtä raikuvasti kaikkiin uskontokuntiin kuuluvat.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Itse asiassa sana "muslimi" tarkoittaa Jumalan (arabiaksi Allah) luomaa. Islamin näkökulmasta koko maailma on Jumalan luoma eli jokainen ihminen, eläin, kasvi ja myöskin elottomat ovat muslimeja (eli Jumalan luomia).

Synniksi lasketaan se, että ihminen ei tunnustaudu Jumalan luomaksi (eli muslimiksi). Jos oikein muistan yläasteen uskonnontunnilta, niin synti tarkoittaa kristinuskon käsityksen mukaan sydämen luopumista Jumalasta.

Ei tuossa suurta eroa tunnu olevan.

Kymmenisen vuotta sitten kysyin yhdeltä luterilaiselta papilta kahvipöydässä silmäkkäin osuessamme, mitä eroa on islamilla ja kristinuskolla. Hän kertoi, että erona on lähinnä se, että islaminuskossa pidetään jumalanpilkkana sitä, että ihminen voisi olla jumalallinen (Kristus). Jumala on kummassakin uskonnossa sama.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #10

Kristinuskon kolmiyhteinen jumala on teesinä aika keinotekoinan ajatus, kun sitä miettii. Kuinka joku voisi olla samaan aikaan jumala ja jumalan poika, joka rukoilee armoa isältään. Jumalako ristillä huusi: "Jumalani, miksi minut hylkäsit."? Ja sitten myöhemmin on keksitty vielä tuo "pyhä henki" yhdeksi jumalan olomuodoksi. Varsinaisia neropatteja ne papit, jotka dogmeja ovat kirjoittaneet.

Koskien syntiä ja sen olemusta muistan, että riparilla opetettiin ensinnäkin, että "omatunto on jumalan ääntä ihmisessä" ja toiseksi, että "synti tarkoittaa sitä mikä erottaa jumalasta". Kuulostaa loogiselta ja niin muodoin voidaan todeta, että syntiä on vain se mitä tekee omaatuntoaan vastaan.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho Vastaus kommenttiin #16

Raamattu 1933/1938

"26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

Tuossa on kieliopillinen virhe jonka kaikki kieliopin taitavat huomioivat.

Septuagintassa

"26 και ειπεν ο θεος ποιησωμεν ανθρωπον κατ εικονα ημετεραν και καθ ομοιωσιν και αρχετωσαν των ιχθυων της θαλασσης και των πετεινων του ουρανου και των κτηνων και πασης της γης και παντων των ερπετων των ερποντων επι της γης
27 και εποιησεν ο θεος τον ανθρωπον κατ εικονα θεου εποιησεν αυτον αρσεν και θηλυ εποιησεν αυτους"

"Jumalat" eikä "Jumala".

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho Vastaus kommenttiin #31

Numerot pois ja jokainen lausunto alkaa kai -sanalla. Kai sana alussa, antaa lukijalle mahdollisuuden arvioida onko se mitä kai -sanan jälkeen on esitetty totta tai ei.

1 kai [jotain] : "ja on totta" (laillinen)
2 kai [jotain] : "ja en tiedä, pitää kysyä joltain joka tietää" (neutraali)
3 kai [jotain] : "ja ei ole totta" (laiton)

και ειπεν ο θεος ποιησωμεν ανθρωπον
κατ εικονα ημετεραν
και καθ ομοιωσιν
και αρχετωσαν των ιχθυων της θαλασσης
και των πετεινων του ουρανου
και των κτηνων
και πασης της γης
και παντων των ερπετων των ερποντων επι της γης
και εποιησεν ο θεος τον ανθρωπον
κατ εικονα θεου εποιησεν αυτον αρσεν
και θηλυ εποιησεν αυτους

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa Vastaus kommenttiin #10

Vastaus kommenttiin #10 Kannattaa vielä tutkiskella sanakirjoja.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho Vastaus kommenttiin #23

"Kannattaa vielä tutkiskella sanakirjoja."

Sen lisäksi äidin kielen kielioppi on tärkeä. :)

Isä, poika ja pyhä henki -sanonnassa, pitäisi pyhän hengen sanoa, että ilman äitiä ja tytärtä ei isää ja poikaa olisi olemassa.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto Vastaus kommenttiin #33

Joku kommunisti – en enää muista hänen nimeään – sanoi, että jos haluaa hyvän yleissivistyksen olisi syytä opiskella teologisessa tiedekunnassa ja nimenomaan Helsingissä. En tiedä sanoiko hän sen tosissaan, vai leikillään, mutta jos ei erota grammatiikkaa semanttisesta hälystä, hän saattoi puhua sarkastisesti.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto Vastaus kommenttiin #10

”Islamin näkökulmasta koko maailma on Jumalan luoma eli jokainen ihminen, eläin, kasvi ja myöskin elottomat ovat muslimeja (eli Jumalan luomia).” Entäs se sika, jota juutalaiset ja muslimit pitävät saastaisena, onko sekin muslimi, vai loiko sen jokin toinen jumala. Nämä uskontojen opit ja dogmit ovat niin käsittämättömän harhaisia ja järjettömiä, että ihmetellä pitää eikö ihmiskunta pääse näistä koskaan eroon. Islamilla ei oikeastaan ole mitään omaa näkökulmaa, koko heidän uskontonsa perustuu kristinuskoon, jota he ovat muunnelleet omiin tarkoituksiinsa paremmin sopiviksi. Ennen islamia he palvoivat kuuta, joka vieläkin näkyy heidän lipuissaan. Islam on Aabrahamin uskonnoista nuorin, mutta täytyykö heidän elää maailmankatsomuksessa joka on 500-vuotta jäljessä tästä ajasta.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #41

Aalto kysyy onko muslimien pakko elää maailmankatsomuksessa joka on 500v. ajastaan jäljessä. Ihan hyvä kysymys.

Jos nyt ihan tarkkaan ajattelee niin he elävät ihan ajassaan ja jos elävät omanlaatuisessaan maailmankatsomuksessa niin se on myös tätä aikaa, valitettavasti.

Toisaalta kun Islam on todellakin nuorin lähi-itäläisistä abrahamilaisista uskonnoista niin sillä on ollut myös vähiten aikaa maallistua. Viime ajat jolloin maallistuminen täällä pohjoisessa ja lännessä on tapahtunut, on ollut muslimeille valtaosin siirtomaa-aikaa tai muuten aikaa joka on pystytty esittämään muiden, toisuskoisten sortona. Se on käyttökelpoinen asema luoda fundamentalismia ja hyvinkin väkivaltaista sellaista. Rauhallisemmissa ja tasavertaisemmissa oloissa sekularisoitumisen voisi ajatella olevan nopeampaa myös heidän keskuudessaan.

Toivottavasti annamme heille tilaa täällä sekularisoitua emmekä luo tilannetta jossa uskonnolliset johtajat voivat käperryttää heidät sisäänpäin. Olkaamme avoimia ja kiinnostuneita heidän uskonnostaan. Niin päässemme luottamuksen kasvaessa esittämään heille myös hankalia, heille ajattelemisen aihetta antavia kysymyksiä heidän uskostaan. Ja saatammepa mekin oppia jotain ihmisluonnosta. Pakkohan luo puolustautumisen tarvetta mutta turvallisissa oloissa tapahtuva keskustelu taas johtaa ajatteluun ja järjen käyttöön joka on "myrkkyä" kaikille uskonnoille.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #41

Kyllähän kristinuskossakin pidetään sikaa saastaisena. Joissakin Jeesus-kultin lahkoissa se kuitenkin on sallittua.

"Islamilla ei oikeastaan ole mitään omaa näkökulmaa, koko heidän uskontonsa perustuu kristinuskoon, jota he ovat muunnelleet omiin tarkoituksiinsa paremmin sopiviksi."

Islam perustuu siihen juutalaisuuteen vastaavalla tavalla kuin kristinusko. Se vaan pyrkii olemaan puhtaammin yksijumalainen uskonto mutta kun on kristinuskoa uudempi niin siinä huomioidaan myös Jeesus yhtenä näistä profeetoista mitä on kirjaan kirjoitettu.

Kristinusko nyt on tietystikin näistä abrahamilaisista kirjauskoista se epäloogisin. Juutalaisuus ja islam ovat selkeämmin yksijumalaisia kun kristinuskossa on ne jumalan sivupersoonat.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

Suvivirsi on puhtaasti kristinuskoon viittava ja selvästi uskonnon harjoittamista. Turha edes väittää mitään muuta!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #20

Siitä lauletaan yleensä vain kaksi ensimmäistä säkeistöä, joissa ei ole minkäänlaista viittausta Jeesukseen. Puhutaan vain armollisesta Luojasta, joka kaiken kauniin on luonut.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Ei virren laulaminen tosiaan ole uskonnon harjoittamista, mutta jos sitä veisataan seisten, erityisesti luojaa ylistäen, se jo alkaa olla.»

Virsi toki on laulettu rukous eli sikäli on uskonnon harjoittamista. Mutta esille tuomasi muut seremonialliset elementit ovat toki myös merkittäviä. Ylös nouseminen osoittaa kunnioitusta ja sitä, että tunnustaa sen, mitä sanotaan.

Itselleni oli jo yläasteella ja lukiossa vastenmielistä pakkoa, että jouduimme osallistumaan näihin jokavuotisiin hartaustilaisuuksiin, nousemalla seisomaan osoittamaan kunnioitusta Jumalalle ja samalla identifioitumaan kristityiksi. Tästä syystä en (kait viimeistään) lukiossa enää noussut seisomaan, varmaankin ainoana satojen muiden nuorten ja lasten joukossa.

Voin tuon nuoren koululaisen äänellä sanoa, että tilaisuudet olivat törkeitä uskonnon- ja omantunnonvapauden rikkomuksia.

Käyttäjän ReijaHaapanen kuva
Reija Haapanen

Minun nuoruuteni aikaan oli pakko käydä lukukauden lopetuskirkossa ja mm. osallistua uskontunnustukseen. Olisi tuntunut sekopäiseltä mutista loitsua, joka ei millään tavalla liittynyt omaan ajatusmaailmaan, joten en mutissut. Miten voi olla niin vaikeaa nähdä, että nämä virretkin ovat yhden mielikuvitusolennon palvontamenoja, joihin ei pitäisi kenenkään ilman omaa vankkaa päätöstään joutua osallistumaan?

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

"Virsi toki on laulettu rukous"

septuaginta : προσευχη : Suomeksi "rukous" : kysyä mistä asiasta tahansa henkilöltä joka tietää

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen

Olipa tuon juhlan luonne mikä tahansa, niin uskonnonharjoittamiselle on paljon kouluja parempiakin paikkoja. Niitä kutsutaan kirkoiksi - ja ne ovat muutenkin vajaassa käytössä.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

"Olipa tuon juhlan luonne mikä tahansa, niin uskonnonharjoittamiselle on paljon kouluja parempiakin paikkoja. Niitä kutsutaan kirkoiksi - ja ne ovat muutenkin vajaassa käytössä."

Tästä on jo muutama vuosi aikaa, mutta luin jostan; "97% kuuluu kiirkkoon mutta vain 3% käy kirkossa säännöllisesti".

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen Vastaus kommenttiin #37

Tuosta vaiheesta alkaa olla jo tovi, mutta lähiaikoina kirkkoonkuuluvien osuus putoaa jo alle 70% - ellei ole jo pudonnutkin. Eikä tarvita 20v, että osuus on jo alle 50%.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho Vastaus kommenttiin #39

Kai ennustuksesti tarkoittaa lähinnä sitä että kirkon on muutettava suuntaa ja opetettava Kristin uskoa Raamatusta eikä mitään muuta : https://keskustelu.suomi24.fi/t/12056582/jeesuksen...

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen Vastaus kommenttiin #40

Kirkon jäsenkatoa ei pysäytä mikään opillinen tai opetuksellinen muutos. Kirkko tietää sen itsekin. Minun puolestani taas uskonnolliset instituutiot voivat opettaa ihan miten lystäävät kunhan jättävät muut rauhaan.

Kirkon jäsenkadosta seuraa Suomessakin vääjäämättä kirkon erottaminen valtiosta samaan tapaan kuin muissakin Pohjoismaissa. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. lainsäädännön, hallinnon ja yhteiskunnan järjestämän opetuksen sekularisointia, ja että kirkolta tullaan poistamaan sen yhteiskunnalliset tehtävät ja etuoikeudet - budjettirahoitus ja verotusoikeus mukaanluettuna. Mahdollisena poikkeuksena on toki jonkinlainen historiallisesti arvokkaiden rakennusten ylläpitotuki ja ehkä myös olennaisesti nykyistä pienempi toiminta-avustus.

Kirkosta tulee aatteellinen yhdistys muiden joukossa.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #47

Suomi onkin ollut tässä outo takapajula euroopassa. Vähän kuin joku espanja.

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen Vastaus kommenttiin #49

Jumalaan uskoo Suomessa jo nyt väestön selkeä vähemmistö. Kirkon jäsenmäärä vaan seuraa muutamia vuosia maallistumistrendin perässä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #50

Ja mitä tuo jumalaan uskominen sitten kenelläkin tarkoittaa? Ihmisten jumalkäsitykset poikkeavat kovasti toisistaan ja varmaankin kovin harvan uskomukset osuvat yksi yhteen jonkun uskonnon pyhinä pitämien kirjoitusten dogmien kanssa.

Itse en ainakaan ole tavannut ketään esimerkiksi kristittynä itseään pitävää jonka uskonkäsitykset vastaisivat täysin Raamatun tekstejä, harvalla edes liki. Valtaosa niistä joiden kanssa olen aiheesta keskustellut, tunnustavat sen itsekin. He poimivat itse itselleen sopivia osia ja joku jättää koko helvetin pois, joku toinen tulen ja tulikiven ja vain ani harva tapaamani kristitty haluaa käännyttää muita. Mutta kovinkin moni haluaisi olla hyvempi ihminen. Siinä suhteessa he eivät poikkea meistä ateisteista.

Jumalaan tai jumaliin uskominen on pikemminkin uskoa johonkin ylimaallisen voimaan joka nähdään välttämättömänä tai ainakin helpoimpana selityksenä olevaisen olemassaololle. Sille omalle käsitykselle on vain omaksuttu valtauskonnolta nimi ja ehkä joitakin itselle sopivia ominaisuuksia tarkemmin asiaa dogmien suunnasta pohtimatta. Kun ja jos osoittaa ristiriitaisuudet tai puutteet uskonnon dogmien kanssa niin vastauksena on: "en minä ihan noin usko mutta jokin tai joku on kai oltava olemassa, eihän muuten ...". Kristityt vain mielellään esittävät kaikki vähänkään epävarmat omina kannattajinaan jotta voisivat esiintyä "suulla suuremmalla".

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen Vastaus kommenttiin #51

Usko on monille myös elämänhallinnan väline. Siksi aikuisella iällä uskoontuloon liittyy usein jokin altistava kriisi: avioero, sairaus, vankilatuomio...

Se sitten, miten uskontoihin indoktrinoidaan lapsia, olisi isommankin keskustelun paikka. Siksi myös koulujen suhtautumiseen uskontoihin on syytä kiinnittää huomiota. Jos kaikkien on joulujuhlassa noustava seisomaan laulamaan virttä kunnioittaakseen jonkin uskonnollisen kertomuksen väittämää olentoa, ollaan hyväksyttävä raja todellakin ylitetty.

Perinteestä viis, pilttien ei tarvitse palvoa yhtään mitään.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #52

Totta, äärimmäisyysihmisillä on tapana mennä äärimmäisyydestä toiseen ja jos ei kykene itse hallitsemaan elämäänsä niin antaa sen helposti muiden hallittavaksi, vaikka paranormaalien henkiolentojen nimissä puhuvien pappien.

Jos aikuinen ihminen tekee oman päätöksen heittäytyä tuollaisen uskomusmaailman vietäväksi, se on todellakin hänen oma päätöksensä ja kantakoon siitä itse vastuun ja kestäköön seuraukset. Lapsien vieminen mukana on käsittämätöntä henkistä väkivaltaa ja sortoa, etenkin oletettaessa ja vaadittaessa julkista valtaa tekemään se uskovaisten puolesta.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #53

"Totta, äärimmäisyysihmisillä on tapana mennä äärimmäisyydestä toiseen ja jos ei kykene itse hallitsemaan elämäänsä niin antaa sen helposti muiden hallittavaksi, vaikka paranormaalien henkiolentojen nimissä puhuvien pappien."

Joo-o. Uusnatsista uskovaiseksi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #54

Myös noin vaikka olen tunnistanut myös ihmisiä jotka ovat pystyneet yhdistämään nuo kaksi.

Itselläni oli enemmän mielessä m.m. juoppojen raivopäiden muuttuminen raivoraittiiksi tai heilahtelut poliittiselta laidalta toiselle, vaikka natsista kommunistiksi et vice versa. Silloin lopputulos haluaa usein olla "paavillisempi kuin paavi itse" (engl. "outpope the pope") todistaakseen kääntymyksensä aitoutta.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

"Enkeli taivaan soikoon!

Joka vuosi ennen joulu- ja kevätjuhlia nousee keskustelu siitä, saako kouluissa ja päiväkodeissa vaalia juhlaperinteitä."

Ei saa, koska Allah Akhbar. Mutta tämähän me jo tiedettiin? Oliko siis kirjoituksesi ideana se, että kertaus on opintojen äiti? Että kun tätä riittävästi hierotaan jokaisen naamaan, niin vähitellen yhteiskunta muuttuu paremmaksi?

Siis voihan *** soikoon!

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Suvivirren sanoissa piilee salaisuus.

"Kauniisti joka paikka, koristaa kukkanen" sellaisenaan ei ole salaisuus, mutta kun kysyy humoristisen "Kuka on Kau joka niisti joka paikkaa?" ja lähtee siitä kauniisti korjaamaan sanoja,

Kau : "nimi" kauniisti
niisti : siivoaa (laulun sanat)
joka : joka, ken
paikkaa : korjaa

niin sanojen merkityksistä löytyy:

Maailmat loi Luoja,
Jumalat, Ihmiset,
ja perintönä heiltä,
on Laki, säädökset,
myös Äidin mieli heiltä,
perimässämme on,
vanhemmilta lapsil,
se periytynyt on.

Oi Isän maamme kaunis,
kauniine muistoineen,
kaikkiin jotka loivat,
olemme yhtyneet,
he siunauksensa antaa,
ja mielen vapauden,
perintöämme kantaa,
se Jumalaista on.

Oi kallis Vapahtajamme,
sa synnyit Maailmaan,
et tullut tuomitsemaan,
vaan vahvistamaan,
vain ne jotka pettää,
peljätkööt kuolemaa,
sil edessä Jumalain,
he tuomionsa saa.

jolla loppujen lopuksi ja alkujen aluksi on tekemistä tämän kanssa : http://www.mielipiteemme.fi/index.pl?sivu=mielipit...

:)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ylen uutisissa koulujen juhla-asiaa on kommentoitu melko huvittavasti selittämällä, että "joulu" ei ole joulupukin nimipäivä vaan Kristuksen syntymäpäivä.

Niinkö tosiaan? Minusta tuo "joulu", "yule", "jul", perinteinen pohjoiseurooppalainen juhla, on nimenomaan joulupukin nimipäivä, ei sen nimessä Kristuksesta puhuta.

Kääntäkää se Christmas suomeksi, jos haluatte sellaista juhlia. Kaupallista joulua metsäneläinten ja tonttujen kanssa kaikille!

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Ruotsissa Juli on Kesäkussa ja Jul Joulukuussa? :)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Ihan sen takia, että molempien nimet tulevat Julius (Iulius) Caesarilta, paitsi toisen.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Taitaa kyllä tuo juli olla useimpina vuosina heinäkuussa...

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Juli tosiaan on Heinäkuu ... Vaan mietin että minkähän keisarin nimestä kesä ja heinäkuu Suomessa tulee kun ne ovat "kesää he ei nää", täytyy olla jääkauden aikaiset? :D

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Suomen Ev.lut.kirkon mukaan virsien laulaminen eli veisaaminen on uskonnonharjoittamista. Virsikirjan esipuheen mukaan "Virren veisuu on yhtä aikaa julistusta, opetusta, sielunhoitoa, rukousta ja yhteyden kokemista."

Se on meille väkivalloin ympättyä pakkouskontoa. Siitä perinteenä kiinnipitäminen kai vertautuu n.s. Tukholman syndroomaan. Joillakin tuntuu olevan käsittämätön halu pitää kiinni pakkouskonnon rippeistä vaikka 1.uskonnonvapauslakimme 100v. armorikas muistojuhla lähestyy (1/1 -23).

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Kommenttiin #17 Yksittäiselle ihmiselle uskonto voi olla siunaus. Sen avulla voi vapautua synnin taakasta ja vaikeista riippuvaisuuksista. Jos ei tarvitse uskontoa, siitä voi Suomessa hyvin olla myös erossa, omaa kokemusta asiasta.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

On totta, että omat uskomukset voivat olla yksityiselle ihmiselle omaa itsetuntoa vahvistavia ja tiettyyn rajaan asti se on hyödyllistäkin.

Synti sen sijaan on vain ja ainoastaan kristillinen struktuuri eikä se kosketa sellaisenaan, siis kristillisenä rakennelmana, meitä muita. Meillä on omat huolenaiheemme pohtiessamme omia tekemisiämme ja tekemättä jättämisiämme.

Suomessa ollaan kovasti edistytty mahdollisuuksissa olla erossa paranormaalien palvonnasta mutta vielä on tekemistä m.m. juurikin koululaitoksessa mutta myös armeijassa ja valtiollisessa elämässä. Verotuskaan ei ole kohdillaan. Ev.lut.kirkollakin on vielä täysin suhteeton asema yhteiskunnassa, paljon ohi sen mitä yksityiset ihmiset tarvitsevat omaan uskonnonharjoittamiseensa.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

Miten muuten kuin uskonnon kautta voi vapautua synnin taakasta, syntihän on uskonnon luoma käsite. En minä ainekaan ole huomannut sitä mainittavan Principia Mathematican sivuilla. Ihmisen hyveellinen elämä ei tarvitse uskontoa tuekseen, mutta jos joku sen näin kokee, tulkoon sillä onnelliseksi. Lakatkoon kuitenkin puhumasta synneistä yleiskäsitteenä, jotka koskisivat koko ihmiskuntaa, rikoksista on puhuttava, ei synneistä.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #44

"Lakatkoon kuitenkin puhumasta synneistä yleiskäsitteenä, jotka koskisivat koko ihmiskuntaa, rikoksista on puhuttava, ei synneistä."

Tässä asiassa islam on kiitettävästi edistyneempi näitä muita kirjauskoja kun siellä ihmiset syntyvät synnittöminä, ja lain rikkominen on se synti.

Kristinuskossa sitten oli tämä hassu juttu kun ihmist syntyvät syntisinä mutta uskomalla puusepän comebackiin pääsee synnistä eroon.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto Vastaus kommenttiin #46

Ison mahdin tuloonhan muslimitkin uskovat. Toivoa vaan sopii ettei kyseinen hegemoni ilmoita tulostaan soittamalla synagoogasta. Ihan noin vaan maailman rauhan kannalta.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Vuoden vaihteena pidettiin päivää 1. tammikuuta, koska tuolloin Rooman konsulit astuivat virkaansa. Ja tätäkin juhlitaan vielä. Kiinalaisilla on sentään kuukalenteri.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Siksi kiinalaisten naisten raskauskin kestää kymmenen kuukautta.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Ymmärrän paremmin suvivirren perinteen kuin evankeliumihömpötyksen jouluisin.

Suvivirressä on suomalaista kulttuuriarvoa ilman uskontoa, kun nykyiset sanat pohjautuvat nälänhädän jälkeiseen Suomeen. Siitä siinä lauletaan ja on kyse tästä elämän paluusta.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Suvivirrestä on myös parikin uskonnotonta versiota Suvilauluna (https://uskonnonvapaus.fi/lapset/suvivirsi.html ja http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/06/05/vaihto...). Ensimmäisen tekijä on sanoittaja Miiroskari (2003) ja jälkimmäisen P.Vesala (2011).

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö

Samalla logiikalla sallitaan myös muslimien rukouskutsu. Ettekö te nyt perhana tajua että koulussa ei tarvita uskonnollisia lauluja...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut