Sari Sarkomaa Järki ja tunteet

Suojatietörttöilijät kuriin

Tänään aloittaa Helsingissä 6000 ekaluokkalaista koulun. Koulujen alkaessa on välttämätöntä meidän aikuisten terävöittää liikennekäyttäytymistämme. Suojatie on sopimus kunnioituksesta. Että ennen suojatietä pikemminkin hiljennetään kuin painetaan kaasua. Että jokainen meistä voi liikkua suojatiellä turvallisin mielin. Ettei kukaan jää suojatiellä isompansa alle.

 

Sinä teet suojatien -kampanjan tavoite on parantaa liikenneturvallisuutta edistämällä turvallista liikennekäyttäytymistä suojateiden yhteydessä. Edelleen jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä. 

 

Hyvin usein liikenteessä näkee vähältä piti –tilanteita, joissa autoilija ei pysähdy suojatien edessä. Käsittämättömän usein autoilijat painavat kaasua, vaikka viereisellä kaistalla on toinen auto pysähtynyt päästämään suojatielle astuneen jalankulkijan tien yli. Yksikin suojatiekaahari on liikaa.

 

On olennaista muistaa, että lasten tarkkaavaisuus liikenteessä herpaantuu helposti. Lapsi ei kykene hahmottamaan liikennettä samalla lailla kuin aikuinen. 

 

Syytä on nykyisin myös teroittaa yhtä lailla pyöräilijöiden roolia liikenneturvallisuuden ylläpitäjänä.

 

Nopeusrajoitusten ja liikennevalojen kunnioittaminen ja keskittyminen liikenteeseen ovat keskeiset keinot huolehtia suojateiden turvallisuudesta. Ja tietenkin liikennesääntöjen noudattaminen on kaiken A ja O. Tarkkaamattomuus liikenteessä on valitettavan yleinen ilmiö, jonka kitkeminen on kaikkien etu. Yhä useamman autoilijan mutta myös jalankulkijoiden, lasten ja aikuisten, huomio on enemmän puhelimessa kuin liikenteessä. 

 

Varsinkin pienten lasten vanhemmille huoli lasten turvallisuudesta on enemmän kuin tuttua. Ei riitä, että lapset oppivat noudattamaan liikennevaloja. Yhtä tärkeää on opettaa lapsi katsomaan tuleeko autoja, ja että auto voi tulla ja tuleekin usein, vaikka valo on jalankulkijalle vihreä. Vielä vaikeampaa on ollut lapsille opettaa, että vaikka auto pysähtyy suojatielle, voi toisella kaistalla autoilijat vain painaa kaasua.

 

Asennemuutosta tarvitaan suojateillä, jotta ne olisivat nimensä veroisia. Liikenneturvallisuus syntyy yhteistyöllä.

 

Sari Sarkomaa

helsinkiläinen kansanedustaja ja kolmen lapsen äiti

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Olen tässä viime aikoina usein harmitellut tilanteita, joissa olen ollut ylittämässä risteystä, mutta vastaantulevalla kaistalla on tullut risteyksessä kääntyvä auto juuri suojatien yli. Tällöin auton takaa voi tulla jalankulkija ja siinä olisi siten hyvä pysähtyä. Pysähtyminen kuitenkin blokkaa kääntyvän auton kääntymisen kokonaisuudessaan ja muutenkin hidastaa liikennettä kohtuuttomasti.

Pysähtyminen suojatien jälkeen risteysalueelle onkin 27 §:n mukaan kiellettyä, joskaan aina ei välttämättä ole kyse risteysalueesta, jos suojatie ei ole ennen risteystä ja auto kääntyy vaikkapa pihalle.

Pysähtymiseen tälläisessä tilanteessa ei kuitenkaan ole varsinaista lakivelvoitetta, sillä tieliikennelain 32 §:n mukaan suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa "ohittaa", mutta pysähtyneenkään vastaantulevan auton ohi ajaminen ei ole ohittamista vaan sivuuttamista. Vähän porsaanreikä.

Tosin 32 §:n mukaan on myös ajettava sellaisella nopeudella, että voi tarvittaessa pysäyttää – mutta ei siis tarvitse varsinaisesti pysäyttää. Pysähtymistä ei myöskään ole kielletty.

Tilanteen välttäminen kokonaan voi olla hankalaa, sikäli että joskus nyt vaan käy niin, että juuri vasemmalle kääntyessä tuleekin auto yllättäen vastaan. Vähän kuitenkin luulen, että siihen suojatien yli tullaan useimmiten kärkkymään aivan turhaan.

Usein kyseessä on bussi, jolloin näkyvyys suojatielle on täysin nolla. Bussit ehkä joutuvat tilanteeseen pienempiä autoja useammin, sikäli kun kääntyminen on niille haasteellisempaa. Se voi tietenkin aiheuttaa myös sen, että mennään lakia rikkoen risteysalueelle kärkkymään herkemmin.

Paras opetus törttöilijälle lieneekin selkeä ja verkkainen pysähtyminen, että varmasti tulee selväksi millaisen ongelman tuli aiheuttaneeksi. Ehkä se tietoisuus siitä kasvaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut