Sari Sarkomaa Järki ja tunteet

Viisi reunaehtoa metropolisoten onnistumiselle 

Sosiaali- ja terveydenhuolloin uudistus on välttämätön palveluja tarvitseville ihmisille niin Helsingissä kuin koko Uudellamaalla. Yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseen liittyviä isoja kysymyksiä on Metropolialueella ratkaistavana yhtä lailla kuin muualla Suomessa.

 

Toimivat peruspalvelut, sujuvat hoitoketjut sekä kustannusten hillintä ovat tavallisten ihmisten etu, mutta ne eivät toteudu ilman uudistusta.

 

Helsingin ja metropolialueen erityislaatuisuuden tunnistaminen on onnistumisen edellytys. Uudistus siirtää vastuun terveyspalvelujen järjestämisessä pois kunnilta leveämmille harteille. Samoin on tehty Ruotsissa ja Tanskassa, joissa kaupungit eivät enää järjestä sote-palveluja. Tässä huolimatta Tukholma ja Kööpenhamina ovat onnistuneet modernissa kaupunkipolitiikassa ja ovat kilpailukykyisiä ja hyvinvoivia kaupunkeja. On turhaa pelottelua väittää, etteikö Suomessa ja Helsingissä tässä onnistuttaisi.

 

Uudenmaan asukkaille sote-keskustelu voi näyttää hyvin huolestuttavalta. Ilmassa oleviin moniin vielä avoimiin kysymyksiin ja osin vääriinkin väitteisiin olisi vastuullista saada hallituksen, eduskunnan ja pääkaupunkiseudun kuntien yhdessä keskustellen yhteiset lukemat. Helsinkiläisten on tärkeää tietää, että kaupungin omat sote-virkamiehet ovat olleet valmistelemassa uudistusta yhdessä muun Uudenmaan kanssa jo pitkään. Kaupunkien huolenaiheet on kuultava ja niihin on vastattava. Palvelua tarvitsevalle ihmisille ei ole olennaista kuka palvelut tuottaa vaan se, että ihmiset saavat yhdenvertaisesti ja kustannusvaikuttavat laadukkaat palvelut.

 

Sote-uudistuksen käsittely on aloitettu eduskunnassa. Työtä tehdään huolella. Helsingin ja Uudenmaan asiantuntijoita kuullaan laajasti. Tässä vaiheessa voin jo nimetä viisi reunaehtoa, joiden toteutuminen on metropolisoten onnistumisen edellytys.

 

1) Helsinki-Uusimaa metropolimaakunta on valittava valinnanvapauspilotiksi. On erinomaista, että Helsinki on halukas muiden Uudenmaan kuntien kera kokeillen kehittämään valinnanvapauden laajentamista. Metropolimaakunta on omanlainen ja pilotointi on ainoa oikea tapa löytää alueelle sopivat tavat järjestää valinnanvapauspalvelut.

 

2) Uudistuksen muutoskustannuksien arviointi on virkavastuulla ministeriöissä työn alla. Muutoskustannusten kattamiseksi on yhdessä Uudenmaan toimijoiden kanssa löydettävä kestävät ratkaisut.

 

3) Opetukseen ja tutkimukseen liittyvien kustannusten korvaamista selvittää erillinen ministeriön työryhmä. Erityisesti yliopistollisen sairaalamme toimintaedellytyksiä on vaalittava. Eduskunta on lausumalla edellyttänyt, että uudistuksessa on huolehdittava sote-tutkimusmäärärahojen riittävyydestä. Kokonaisuuteen on oltava osoitettuna voimavarat ennen kuin muu osa sote-uudistuksesta eduskunnassa hyväksytään.

 

4) Hallituksen on ripeästi valmisteltava kaupunkiohjelma ja sen osana kestävät ratkaisut kaupunkien kasvuun, kestävyyteen ja hyvinvointiin. Työtä on hallitus linjannut tehtävän yhteistyössä valtio ja kaupungit. Erityisesti tärkeää on se, että Helsinki ja muut alueemme suuret kaupungit esittävän yhdessä näkemyksiään. On koko maan etu, että metropolialue ei kilpaile keskenään vaan tekee yhteistyötä, onhan se koko maan kasvun veturi. Kansantalouden kestävän kasvun kannalta on erityisen tärkeää panostaa suurten kaupunkiseutujen menestymiseen.

 

5) Hallituksen on tuotava eduskunnalle kaupunki- ja metropoliittinen selonteko. Selonteon avulla voidaan kootusti läpivalaista tarvittavat toimet ja sote- ja maakuntauudistuksen vaikutukset kaupunkeihin sekä selkeyttää maakuntien ja kaupunkien roolit. Selonteossa on nostettava esille metropolialueen merkitys kansantaloudellemme. Helsinki-Uusimaa metropolimaakunnan erityishaasteita on ratkottava tarvittaessa erillisratkaisuina.

 

Sari Sarkomaa

Helsinkiläinen kansanedustaja

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Nyt meille tuli kisa: Sari Sarkomaa vs. Jan Vapaavuori, paras voittakoon.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Vapaavuori meni jo suututtamaan kokoomuksen kansanedustajat SEKÄ naapurikaupungin vaikuttajat. Eiköhän voittaja ala olla sillä selvä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tämäkin johtopäätös alkaa kuulostaa oikealta:
"3. VALTATAISTELU. Rahan lisäksi taistellaan poliittisesta vallasta ikiaikaisessa pääkaupunki-maakuntasuomi asetelmassa johon kuuluu presidenttipeli.
Jan Vapaavuori valittiin poliittisen mandaatin turvin kansansuosiolla poliittiseksi johtomieheksi suurelle Helsingille. Vapaavuori huomasi kaupunkinsa ja itsensä menettävän yli puolet budjettivallastaan soten myötä ja nipun avaintehtäviä maakunnille.
Hänestä tulisikin suuren kaupungin pienen vallan pormestari.
Siitä seuraisi Sauli Niinistön pitkästyttävän Via Dolorosan 2003-2011 kaltainen tie ennen unelman täyttymystä 2024 presidentinvaaleissa."
http://oma.telemail.fi/veliantti/index.php

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Jos viittaat Espooseen, sillä ei ole edes keskusta, jos viittaat kansanedustajiin, niin puolet lähtee vaihtoon.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas Vastaus kommenttiin #4

Meinaako Vapaavuori seurata toveri Rinteen viitoittamaa tietä? SDP ei ole oikein vieläkään toipunut sen kamppailun hajaannuksesta.

Käyttäjän pasikayhko kuva
Pasi Käyhkö

Koko tekeillään oleva sote- ja maakuntauudistus eivät tule palvelemaan asukkaiden tarpeita.
Tässähän oli pelkkä kahden päähallituspuolueen sulle-mulle jako veronmaksajien piikkiin. Oikea suhmuroinnin kukkanen. Suurin osa Kokoomuksen kansanedustajista ei kannata maakuntauudistusta.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Itse asiassa kannattaa. Se paljon puhuttu suhmurointi ja lehmänkauppakin koski maakuntien määrää, ei maakuntahallinnon perustamista sinänsä.

Käyttäjän pasikayhko kuva
Pasi Käyhkö

Viimeviikkoinen kysely osoittaa toista.

Toimituksen poiminnat

Sivut